Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2009

Λεξικόν Ωφέλιμον εις Έλληνας

   Αγαθόν. (όρα και λ. Φρόνιμος)
   Αίσθησις. (Ο Πυθαγόρας, ο Εμπεδοκλής, ο Ξενοφάνης ... θεωρούσαν, ότι αι αισθήσεις είναι απατηλαί", ΑΠΑΝΤΑ ΞΕΝΟΦΑΝΗ.
   Αμύητος. Σωκράτης : Κοίτα ολόγυρα και πρόσεξε, μήπως ακούει κάποιος από τους αμύητους. Τούτοι είναι, όσοι δεν πιστεύουν, πως υπάρχει κάτι άλλο, εκτός απ' ό,τι θα μπορούσαν, να πιάσουν σφικτά με τα χέρια τους, ενώ δεν αποδέχονται γεγονότα και δημιουργίες και κάθε τι αόρατο ως μέρος του κόσμου της ουσίας. Θεαίτητος : Μιλάς, βέβαια, Σωκράτη, για αντίτυπους (... κλωνοποιημένους !!!) ανθρώπους. Σωκράτης : Είναι εντελώς ακαλιέργητοι, παιδί μου", Πλάτωνος "Θεαίτητος", 155 ε.
   Ανδρεία. (όρα και λ. Φιλόδοξος)
   Ανόητος. (όρα και φράσιν "Γνώθι σ' εαυτόν") 
   Απάτη. (όρα και λ. Αισθήσεις)
   Απραξία. (όρα και λ. Καλοπέρασις)
   Αρρώστεια. (όρα και λ. Αφροσύνη)
   Ατάραχος. (όρα και λ. Σκώμμα)
   Άφοβος. (όρα και λ. Σκώμμα)
   Αφροσύνη. "Μήπως δεν συμφωνείς, ότι η αφροσύνη είναι η μεγαλύτερη και σοβαρότερη απ' όλες τις αρρώστειες και καταστροφική για όσους την έχουν, και δεν θεωρείς τον άφρονα άνθρωπο αυτοκαταστροφικό ; Ή δεν παραδέχεσαι, πως εκείνος που βλάπτει έναν άνθρωπο και του προξενεί ένα σωρό κακά, δεν μπορεί παρά να είναι και ο πιο μεγάλος εχθρός και αντίπαλός του ;", ΔΙΩΝ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ.
   Βωμός. " ... στο κέντρο ο βωμός, παντού ανθοστόλιστος, κι' όλο το σπίτι ν' αντηχεί τραγούδια και ευφροσύνη ...", ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ, Άπαντα.
   Γέννησις. "Τι γεννηθήκαμε όλοι και από τη γη κι, απ' το νερό", ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ, Άπαντα.
   Γεωμετρία. "Η ενασχόλησι με την επιφάνεια ονομάζεται γεωμετρία", ΠΛΑΤΩΝ, "Πολιτεία", " ... η γεωμετρία παίζει σημαντικό ρόλο όχι μόνο στους ανθρώπους, αλλά ακόμη και εις τους θεούς", ΠΛΑΤΩΝ, "Γοργίας".
   Γεωργία. "Και σωστά ομίλησε, εκείνος ο οποίος είπεν, ότι η Γεωργία είναι των άλλων τεχνών μητέρα και τροφός. Διότι, εάν η Γεωργία πηγαίνει καλά, καλά πηγαίνουν και οι άλλες τέχνες. Όπου, αντιθέτως, η γη κατ' ανάγκην μείνει χέρσα, εκεί σχεδόν σβήνουν και οι άλλες τέχνες, στεριανές και θαλασσινές", ΞΕΝΟΦΩΝ, "Οκονομικός".
   Γή. (όρα και λ. νερό) (" ... γή και νερό είναι, ό,σα αυξάνωνται και γίνονται ...", ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ, Άπαντα.
   Γνώθι σ' αυτόν. "Γιατί ουδείς ανόητος και κακός γνωρίζει τον εαυτόν του. Διαφορετικά, δεν θα όριζεν ο Απόλλων ως πρώτο καθήκον το Γνώθι σ' αυτόν, θεωρώντας 'οτι είναι το πιό δύσκολο για τον καθένα", ΔΙΩΝ Ο ΧΡΥΘΣΟΣΤΟΜΟΣ.
   Γνώσις. "Πως, όμως, φθάνει τέτοια γνώσι από τους θεούς στον άνθρωπο ; Αυτό διευκρινίζεται στο τρίτο βιβλίο των "Νόμων" του Πλάτωνος".
   Δούλος. (όρα και λ. Καλοπέραση)
   Δύναμις. (όρα και λ. Εξουσία. Επίσης, λ. Καρτερία)
   Εκτίμησις. (όρα και λ. Φιλόδοξος)
   Έμπνευσις. (όρα και λ. Γνώσις)
   Εξουσία. "Όλοι οι άνθρωποι, από φυσικού τους, χαίρονται, όταν βλέπουν, να τιμάται η φρόνηση από εκείνους, οι οποίοι κατέχουν την μεγαλυτέραν εξουσίαν και δύναμιν", ΔΙΩΝ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ.
   Ετοιμόλογος. "Ο Ξενοφάνης, λοιπόν, είπεν σε κάποιον, ο οποίος εδιηγείτο, ότι είχε δεί χέλια ζωντανά μέσα σε ζεστό νερό : Έ, τότε, άς τα ψήσουμε σε κρύο", ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ, Άπαντα.
   "Ευθεία τριών Ναών". "Πόσο μεγάλη είναι η πιθανότητα, να κείτονται τυχαία σε ορεινό έδαφος τρεις Ναοί πάνω σε μία ευθεία γραμμή ; Αυτό θα μπορούσε, βέβαια, να συμβή σε δύο ή τρεις περιπτώσεις. Στην Αττική και την Βοιωτία, μόνον, υφίστανται ... 35 όμοιαι ευθείαι τριων Ναών".
   Ευκολωτέρα Λύσις. Οι "ευφυείς" επιστήμονες της εποχής μας κόλλησαν στην Αρχή της "ευκολώτερης λύσης" ή "της απλής δυνατότητος". Αυτό το σχήμα τους απαγορεύει κάθε άλλο τρόπο σκέψεως.
   Ευφυία. (όρα και λ. Καρτερία)
   Ηδονή. (όρα και λ. Καλοπέρασις)
   Ήλιος. "Ο Ξενοφάνης (αναφέρει ότι) ο ήλιος χρήσιμος εστί, ως προς την γέννησιν και οργάνωσιν του κόσμου και των ζώντων οργανισμών του, αλλά η σελήνη άχρηστος εστί", ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ, Άπαντα.
   Ήρως. (Συμφώνως προς τον Τροφώνιον) " Ένας συνδυασμός θεότητος και Ανθρώπου, ως προς το ήμισυ Άνθρωπος και ως προς το έτερον ήμισυ θεότης ...", ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ, Νεκρικοί Διάλογοι.
   Θεός. " Είς Θεός μοναδικός, μέγιστος μεταξύ θεοτήτων και Ανθρώπων, ούτε όμοιος ως προς το σώμα, ούτε ως προς την σκέψιν. Και ολόκληρος ορά, ολόκληρος νοεί και ολόκληρος ακούει. Και άνευ κόπου τινός, δια της δυνάμεως του νου μόνον, κινεί τα πάντα. Πάντοτε εν τη αυτή θέσει μένει, άνευ οιασδήποτε κινήσεως, ούτε οφείλει άλλοτε εδώ και άλλοτε πέρα, να πηγαίνη", ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣ. "Η ουσία του Θεού (λέγει ο Ξενοφάνης, ότι είναι) εις σχήμα σφαίρας ...), ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ, Άπαντα.
   Κακός. (όρα και φρ. Γνώθι σ'αυτόν)
   Καλοπέρασις. (όρα και λ. Τρυφηλότης) " ... ο Αλέξανδρος ... και ουδέναν εθεώρει άξιον, όπως συναγωνιστή εκείνον εις την δόξαν ! Ούτε τον βασιλέαν της περσίας, ούτε της σκυθίας, ούτε της ινδίας ! Και ουδένα μεταξύ των Ελλήνων, ούτε Άνθρωπον ούτε πόλιν ! Επειδή αντελήφθη, ότι άπαντες κατεστράφησαν, ως προς την ψυχήν, εκ της καλοπεράσεως και της απραξίας, δούλοι όντες του κέρδους και της ηδονής !", ΔΙΩΝ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ.   
   Καρτερία. (όρα και λ/ξεις Φιλόδοξος, Υπομονή) " ... εκφράζων θαυμασμόν και επαινών τον Αλέξανδρον το ελάχιστον όσον και τον Διογένην, επειδή, μόλον ότο εξουσίαζεν τόσον πολλούς Ανθρώπους και μόλον ότι ήτο ο ισχυρώτερος εκ των συγχρόνων του, ουδόλως περιεφρόνει την συναναστροφήν πτωχού μεν Ανθρώπου, προικισμένου, δε, μετά ευφυίας και δυνάμεως προς υπομονήν", ΔΙΩΝ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ.
   Καταστροφή. (όρα και λ. Αφροσύνη)
   Κέρδος. (όρα και λ. Καλοπέρασις)
   Κρασί. "Ούτε στην κούπα πρώτα κρασί χύνοντας κανείς ν' ανακατεύει, αλλά νερό και στο νερό πάνω κρασί", ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ, Άπαντα.
 
       
  
  

  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.